Tja sitter i sängen och vilar känner att jag är trött men annars mår jag bara braa<3
 Har känt mig trött/hängig typ hela dagen men aja!
Idag har jjag varit branvakt en stund och lagat middag lagade bacon och broccoli gratäng, och mos förstås. Mamma har åkt iväg till mobbo och fixat nått så undrar när hon kommer hem. A något till hundkojan tror att det var ett element. Har precis pratat med en av mina kusiner (I) och berättat att jag inte kan sova där då det varit allt med den här (förbannade magsjukan)
Men inte mycket att göra åt de de får bli en annan gång ♥
 
Föresten är det nån som vet när halloween är, är det idag eller i morgon?
Isåfall om ni vet kommentera då de!
 
Kommer inte på så mycket mer att skriva om men jag kan ju ger er nått tips/recept!  
 
Body scrub!♥
 

Till kroppen tycker jag det passar bra med strösocker, man kan också använda havssalt men är man väldigt torr och irriterad i huden så kan salt tendera att svida litegrann. Om man ändå vill ha salt så se till att det är rent. Många företag som säljer salter har tillsatt kemikalier för att förebygga att saltet klumpar ihop sig. Till exempel små mängder cyanid, vilket är ett gift som man till exempel använder för att döda råttor med. Inte så mysigt att varken äta eller gnida in huden med tycker jag.

Men tillbaka till scruben: 

Ta ca 1 del strösocker och 2 delar olja och rör ihop.

Det är allt som behövs.

Vill man ha en tjockare konsistens tar man mindre olja och vill man ha en ”snällare” peeling så tar man mer olja.

Vill man lyxa till det kan man också blanda i några fina örter, färska eller torkade och droppa i eterisk olja.


 Eterisk olja är doften i en växt, rot eller kåda som blivit skild åt från sin bärare med hjälp av destillation och tappad på flaska. Det är en gasformig vätska som man kan använda istället för syntetisk parfym, som konserveringsmedel i produkter och för dess olika funktioner på huden, tex är de antiseptiska och cellstimulerande. Man kan också ge sig själv och andra aromaterapi med eteriska oljor då de påverkar den centrala nervsystemet på olika sätt.

Jag gillar att ha citrusaktiga dofter i mina kroppsprodukter. Eterisk olja av grapefrukt till exempel är toppen så den hjälper till att få igång blodcirkulationen ännu mer i huden och så är den upplyftande på sinnet.

Man kan använda extra virgin olivolja som oljebas, men det går bra med vilken kallpressad olja som helst. Du kan till exempel ta sesamolja, tistelolja, mandelolja, jojobaolja, arganolja, sheasmörsolja, vetegroddsolja, avocadoolja…. och så vidare. Jag tycker om olivolja eller tistelolja för att de är billiga, jag brukar välja billiga oljor till produkter som ska sköljas av och dyrare oljor till tex en ansiktsolja som skall sitta kvar och återfukta hela dagen. Men rent kvalitetsmässigt eller hur man ska kalla det, så är alla oljor lika fina på sitt eget sätt.

 

Det går också att byta ut sockret mot tex kokosflingor eller nyponpulver eller vad man nu kan hitta på. Dock gillar jag socker bäst då det smälter när det kommer i kontakt med vatten. Annars måste jag stå mycket längre och försöka tvätta bort alla små korn och trots en lång dusch så brukar jag hitta små peelingkorn till exempel mellan tårna.

Man kan blanda till scrub i en burk och spara ganska länge utan att den blir dålig. Den håller längre om det är eterisk oljor i. Var noga med att det inte kommer in vatten i produkten, för då smälter sockret ganska snabbt och blandningen härsknar fortare. 

Ett söt litet citat!♥ 

 Lite fina bilder kommer!!
 

Liknande inlägg

Kommentera

Publiceras ej